کاربرد سازه های ال اس اف (LSF)

کاربرد سازه‌های ال اس اف (LSF)

سازه‌های ال اس اف (LSF) کاربردهای فراوانی دارند. عمده ترین این کاربردها بستگی به مزایا و خصوصیات آنها دارد. این سازه‌ها که از سازه‌های سی اف اس (CFS) یا فولاد سرد نورد شده که دارای استقامت بالا و وزن کمی می‌باشند، تشکیل شده اند، این سازه‌ها نیز دارای استقامت و وزن سبکی می‌باشند. سازه‌ ال اس اف (LSF) برای ساختمان سازی در عصر معاصر بسیار پرطرفدار بوده و از همه جهت باعث بهبود کیفیت صنعت ساختمان سازی شده اند.
سازه ال اس اف

قابلیت ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز

این سازه‌ها دارای مزایای متعددی می‌باشند. از جمله مهم ترین این مزایا می‌توان به سبک وزنی آنها اشاره کرد. سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF) با وزن سبکی که دارند، دارای دهانه‌های کوتاه تری می‌باشند و در نتیجه این امر باعث بهبود کاربرد سازه‌های ال اس اف (LSF) شده است.

سازه‌های ال اس اف (LSF) در صنعت ساختمان سازی با پیشرفت تکنولوژی‌های جلوگیری و پیشگیری از خرابی‌های بلایای طبیعی طرح ریزی شده اند و در این راستا دارای استقامت بسیار خوبی می‌باشند.
تجربیات نشان می‌دهد که سازه‌های ال اس اف (LSF) برای مناطق لرزه خیز و مخاطره آمیز، بهترین کارایی را دارند و این امر باعث افزایش تقاضا برای ساخت این نوع ساختمان‌ها می‌شود.
سازه ال اس اف

طراحی سازه هایی با نمای زیبا

همچنین این سازه‌ها در حالت‌های مختلف و انواع طرح‌ها تولید می‌شوند. کاربرد سازه‌های ال اس اف (LSF) در نماسازی ساختمان بسیار عالی است. بیه نحوی که برای ساختن انواع اشکال هندسی در دیوارها و دیگر اجزای ساختمان می‌توان فولاد سخت را با تکنولوژی نورد سرد، خم کرد و بهترین ابزارهای تزئیناتی را برای سازه‌های مختلف آماده سازی نمود. لازم به ذکر است که در فرآیند نورد سرد، استقامت سازه بیشتر می‌شود و این باعث افزایش استقامت ساختمان نیز می‌شود.
سازه ال اس اف

اجرای راحت تر تاسیسات

در سازه‌های ال اس اف می‌توان انواع کابل‌های برق و لوله‌های آب، گاز و دیگر لوازم تاسیساتی را درون خود بدنه دیوارها جای داد. از این رو کاربرد سازه‌های ال اس اف (LSF) در سازماندهی تاسیسات ساختمانی بسیار عالی می‌باشد. معماران با کمترین هزینه می‌توانند در زمان ساختن ساختمان، تاسیسات را به صورت همزمان انجام دهند و این باعث افزایش سرعت عملکرد اجرایی ساخت و ساز می‌شود.

قابلیت تغییر نقشه ساختمان پس از اجرا

سازه‌های ال اس اف (LSF) توسط پیچ و مهره به همدیگر متصل می‌شوند و در برخی اوقات جوشهای بسیار ظریف و کاربردی اتصالات را به همدیگر وصل می‌نماید. از این رو جابجایی دیوارها یا دیگر تجهیزات ساختمان، در کوتاهترین زمان ممکن و با هزینه ای بسیار اندک انجام می‌شود. این امر باعث افزایش کاربرد سازه‌های ال اس اف (LSF) در صنعت ساختمان سازی شده است.
سازه ال اس اف

تحمل نیروهای وارده

یکی از بزرگترین مزایای سازه‌های ال اس اف (LSF) تحمل پذیری بارهای سنگین می‌باشد. انرژی‌های تنشی و رانشی که به ساختمان وارد می‌شود، شاید باعث منهدم شدن آن شود. اما سازه‌های ال اس اف (LSF) این انرژی‌ها را به درستی از طریق اتصالات استاندارد، به زمین وارد می‌نماید و آن انرژی را خنثی می‌کند. پس کاربرد سازه‌های ال اس اف (LSF) در مقابله با بارهای سنگین به خوبی طراحی شده است.

انعطاف پذیری سازه‌های ال اس اف (LSF)

یکی از برترین مزایای سازه‌های ال اس اف (LSF)، انعطاف پذیری آنها می‌باشد. انعطاف پذیری سازه‌های ال اس اف (LSF) باعث انطباق بهتر ساختمان در اجزای آن می‌شود. طراحی انعطاف پذیر بین ساختار و چارچوب ساختمان هماهنگی بهتری را به وجود می‌آورد. نماهای تاسیساتی و طبقه‌های ساختمان با همدیگر انطباق بهتری پیدا می‌کنند.
سازه ال اس اف

ساختار چارچوب این ساختمان ها، انعطاف پذیر می‌باشد. این ساختار با دیوارهای باربر سازگار نمی باشد. در چارچوب سازه‌های ال اس اف (LSF)، جابجا کردن دیوارها، جایگزینی کابل‌ها و لوله ها، بازسازی عناصر تزئینی، ادغام کردن طبقه‌های ساختمان و نصب آسانسور در این سازه‌ها بسیار ساده می‌باشد.

سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF)، دارای فولادهای سبکی برای کف و سقف‌های ساختمان می‌باشد. این سازه‌ها بسیار سبک و کوچک می‌باشند. همچنین در ساختارهای کف و ستون‌های ساختمان، یکپارچگی خوبی دیده می‌شود.

این یکپارچگی باعث می‌شود که ارتفاع ساختمان کوچکتر شود و حجم سازه ساختمان نیز، کمتر در نظر گرفته شود. پس انرژی که صرف گرمایش ساختمان می‌شود، بسیار کمتر می‌شود. این ویژگی از خصوصیات انعطاف پذیری سازه‌های ال اس اف (LSF) می‌باشد.
سازه ال اس اف
در بعضی از نقاط دنیا، فضای آماده جهت ساختمان سازی بسیار ناچیز است و درخواست‌های ساختمان سازی بسیار زیاد می‌باشد. از این رو مردم مجبورند نسبت به اضافه اشلوب اقدام نمایند و ساختمان‌های خود را بیشتر بر روی طبقات ساخته شده قدیمی بسازند.

پس، یکی از بهترین سازه‌های مورد استفاده در اینگونه موارد، استفاده از سازه‌های ال اس اف (LSF) می‌باشد. سازه‌های ال اس اف (LSF) به راحتی خود را با هر گونه محیط مطابقت می‌دهند و قابلیت نصب و اجرا بر روی انواع محیط‌ها اعم از زمین یا بر روی طبقات بالایی ساختمان‌ها را دارند.
سازه ال اس اف
انعطاف پذیری سازه‌های ال اس اف (LSF)، باعث می‌شود که اگر ساختمان شما با استفاده از مصالح نا امین ساخته شده است، بتوانید یک سازه ایمن را به عنوان یک اضافه طبقه بر روی ساختمان خود، بسازید. با این کار نمایی جدید در کنار ویژگی‌های منحصر به فرد ساختمان‌های ایمن را آماده سازی کرده اید و قابلیت پیاده سازی مسائل زیبایی زیادی را به ساختمان خود می‌دهید.
سازه ال اس اف
مزیت انعطاف پذیری سازه‌های ال اس اف (LSF) منجر می‌شود که سازه‌های فولادی کم حجم تر و کم فضا تری را بتوان طراحی نمود. همچنین به راحتی می‌توان ساختمان‌های دو یا چند طبقه را که با استفاده از سازه‌های ال اس اف (LSF) طراحی شده اند، را با برداشتن میان طبقه‌های مربوطه، به عنوان یک ساختمان واحد و به حالت دوبلکس تبدیل نمود.

سازه‌های ال اس اف (LSF) در انعطاف پذیری حرف اول را می‌زنند و دلیل این امر تقسیم فشار وارده بر روی ساختمان، بین تمامی ستون‌ها و دیوارها می‌باشد. در این سازه‌ها با برداشتن یک دیوار یا یک ستون، فشاری که بر روی آن وارد می‌شده است، اکنون بر روی دیگر اجزا ساختمان تقسیم می‌شود و در واقع سازه ال اس اف (LSF) یک نوع سازه پیچیده و متصل به هم می‌باشد.

ال اس اف (LSF) و آتش سوزی

یکی از موارد شایع که در ساختمان‌ها به وجود می‌آید و خرابی‌های زیادی را به بار می‌آورد، آتش سوزی است. آتش سوزی ممکن است از اتصالی کابل‌های برق، یا نشتی لوله‌های گاز به وجود آید و کل ساختمان را فرا بگیرد.

حوصله خوندن نداری؟!! به جای خوندن پادکست پایین رو گوش کن ?

آتش سوزی می‌تواند خرابی‌های بسیار زیادی را به بار آورد، که کوچکترین و حتمی ترین این خرابی ها، ذوب کردن فلزات به کار رفته در ساختمان می‌باشد. نقطه ذوب آهن 1535 درجه سانتیگراد می‌باشد، که در هنگام بروز آتش سوزی این دما در ساختمان به وجود می‌آید.
سازه ال اس اف
با وزش کوچکترین باد در هنگام آتش سوزی دمای آتش درون ساختمان به یکباره افزایش پیدا می‌کند و ممکن است پس از سوختن گچ و آجر نوبت به فلزات به کار برده شده در اسکلت ساختمان شود. در این مرحله اسکلت تغییر شکل می‌دهد و منجر به تخریب کلی ساختمان می‌شود. در اکثر سازه هایی که از بتن ساخته می‌شوند نیز، این خرابی به وجود می‌آید. زیرا بتن، گچ و آجر نقطه ذوب کمتری نسبت به آهن دارند و پس از گرم شدن تغییر شکل می‌دهند.

مقاومت ال اس اف (LSF) در برابر آتش سوزی

اما فولاد به کار برده شده در سازه‌های ال اس اف (LSF) که در فرآیند نورد سرد تولید می‌شود، دارای استقامت بالاتر و همچنین نقطه ذوب بالاتری می‌باشد. این گونه ساختمان‌ها پس از آتش سوزی به راحتی تغییر شکل نمی دهند و به دلیل اینکه استیل تشکیل شده از چندین عنصر قوی می‌باشد، نقطه ذوب بالایی دارد.
سازه ال اس اف
همچنین اگر دمای آتش به قدری بالا برود که منجر به تغییر شکل در دیوارهای ال اس اف (LSF) شود، به دلیل اتصالات استانداردی که بین این سازه‌ها وجود دارد، تغییر شکل در یک نقطه از ساختمان، باعث تخریب کل ساختمان نمی شود. بلکه دیوارهای ال اس اف (LSF) نیرویی که از گرمای آتش می‌گیرند، را به واسطه دیوارهای جانبی خود و ستون هایی که بر روی آنها استوار شده اند و به کلی از جنس فولاد نورد سرد یا سی اف اس (CFS) ساخته شده اند، به لایه‌های دیگر تقسیم کرده و این انرژی را در کل ساختمان به طور یکسان خنثی می‌کنند. در نتیجه آتش سوزی تخریب‌های چشمگیری در سازه‌های ال اس اف (LSF) به جای نمی گذارد.
سازه ال اس اف

پاسخ نورد سرد به آتش سوزی

سازه‌های کاربردی ال اس اف (LSF) با توجه به تکنولوژی نورد سرد، در برابر آتش استقامت بهتری پیدا می‌کنند و همچنین آتش به راحتی نمی تواند عناصر آنها را از بین ببرد. در اکثر کاربردهای صنعتی که نیاز به فلز با قدرت بالا، نقطه ذوب بالا، عناصر یکپارچه و سبک وزن می‌باشد، از استیل استفاده می‌نمایند. در فرآیند نورد سرد، این استیل استقامت بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه این استیل به راحتی تخریب نمی شود.
سازه ال اس اف
انرژی که در جریان آتش سوزی به سازه‌های LSF وارد می‌شود، تا حد چشم گیری خنثی می‌شود و در صورتی که از حد مجاز بالاتر باشد، پس توسط سازه‌های متصل و یکپارچه ال اس اف (LSF) به طور کلی تخریب نمی شود و بخشی از ساختمان در دماهای بسیار بالا، تغییر شکل جزئی پیدا می‌کند. این تغییر شکل با اندکی هزینه و صرف وقت پس از آتش سوزی، قابل ترمیم می‌باشد.

رفتار ال اس اف LSF و CFS سی اف اس در زلزله

حوصله خوندن نداری؟!! پادکست پایین رو گوش کن ?

بر اساس آمارهایی که از کشور ایران موجود است، به طور میانگین هر 10 سال یکبار زمین لرزه ای به بزرگی 7 ریشتر در ایران به وقوع می‌پیوندد. بافت ناهمگن، عدم آشنایی با زلزله، حفاظت نادرست ساختمان‌ها و برنامه ریزی و اجرای غیر استاندارد ساختمان سازی، منجر به ایجاد خسارات مادی و مالی زلزله در کشور ایران شده است. زلزله ای که در شهر بم اتفاق افتاد، منجر به تخریب بیش از 80 درصد از شهر و کشته شدن چندین هزار نفر شد، که دلیل اصلی این صدمات، عدم استفاده از روش‌های صحیح ساختمان سازی بوده است.

از این رو، مهندسین و پژوهشگران در صدد، مقابله با تلفات احتمالی زمین لرزه، به فکر طراحی ایده‌های نوین و استانداردی می‌باشند که در برابر زلزله مقاومت خوبی را از خود نشان دهند. سابقه فعالیت‌های انجام شده در خصوص مقاوم سازی ساختمان‌ها به سال 1979 باز می‌گردد. این پژوهشگران بر اساس اطلاعات و آمارهای سازمان نقشه برداری جهانی، معیارهای مقاوم سازی ساختمان را مورد بررسی قرار داده اند و یک مدل واحد و یکپارچه را طراحی کرده اند. استفاده از مصالحی را مجاز و برخی را غیر مجاز معرفی نموده اند.
سازه ال اس اف

سازه‌های سی اف اس (CFS)

در سال‌های اخیر، مطالعات صورت گرفته شده در خصوص تجزیه و تحلیل ساختمان‌ها و مقاوم سازی آنها بر پایه سازه‌های سبک وزن فولاد سرد سی اف اس (CFS) معطوف شده اند. این سازه ها، با توجه به اینکه از فولاد سرد شده تهیه می‌شوند، استقامت بسیار بالایی را در برابر انرژی‌ها و تنش‌های وارده از خود نشان می‌دهند. همچنین احتمال خردایش و فرسایش یا پوسیدگی این گونه سازه‌ها نسبت به سایر سازه ها، بسیار کمتر است. سازه‌های سی اف اس (CFS) بر اساس آزمایشاتی که بر روی آنها انجام شده است، استقامت بسیار بالایی را از خود نشان داده اند.
سازه ال اس اف

سازه‌های فولادی ال اس اف (LSF)

این سازه‌ها که از فولاد نورد سرد شده ایجاد می‌شوند، در بین لایه‌های کف و سقف‌های ساختمان قرار می‌گیرند و در واقع دیوارهای ساختمان را تشکیل می‌دهند. سازه‌های فولادی ال اس اف (LSF) به صورت عمودی در ساختمان‌ها قرار می‌گیرند و به وسیله پیچ و مهره، میخ و پرچ یا جوشکاری‌های بسیار دقیق به هم متصل می‌شوند. همچنین اتصال سازه با کف یا سقف ساختمان توسط همین ابزار انجام می‌شود. از این رو کل بار وارده به سازه در حالت عمودی قرار می‌گیرد و بین کف سازه تقسیم می‌شود.
سازه ال اس اف
استحکام سازه‌های فولادی ال اس اف (LSF) به غیر از نحوه اتصالات و مواردی که انقباض و انبساط سازه را کنترل می‌نماید، به عملکرد آنها نیز بستگی دارد. از آنجایی که این سازه‌ها به شکل متصل به هم و یک پارچه طراحی و ساخته می‌شوند و جنس قالب این سازه‌ها فولاد سرد می‌باشد، پس فشاری که از تنش‌های مختلف مانند زمین لرزه به یک نقطه از ساختمان وارد می‌شود، توسط اتصالات به دیگر نقاط ساختمان نیز متحمل می‌شود. از این رو کل سازه به صورت یکپارچه به زمین لرزه پاسخ گفته و واکنش سازه فولادی فقط استقامت می‌باشد. پس لرزه‌های به وجود آمده از زمین لرزه، هیچ تهدیدی برای این گونه سازه‌ها ندارند.
سازه ال اس اف

ایران، زلزله، ال اس اف LSF

استفاده از سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF)، یکی از راه‌های کارآمد برای کاهش وقایع زلزله می‌باشد. در این سازه ها، وزن سبک و اعضای پیچیده چارچوب ساختمان، باعث تقسیم انرژی زلزله به ساختمان شده و از تخریبات زلزله می‌کاهد. در اسن سازه ها، از هر نوع ابزاری جهت مقابله با تنش‌های ورودی به ساختمان و سبک تر شدن وزن سازه، استفاده شده است.

با توجه به اینکه کشور ایران بر روی یک منطقه زلزله خیز قرار گرفته است، پس باید ساختمان‌ها را به نحوی ایجاد نمود، که در هنگام زلزله کمترین ضرر و تخریب به ساختمان وارد شود وکمترین ضررات مالی و جانی به شهروندان وارد شود. از این رو استفاده از سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF)، یک راه بسیار کارآمد می‌باشد.

سازه ال اس اف

سازه‌های ال اس اف (LSF) در ایران

در کشور ایران با توجه به روند اجرای مدرن ساختمان سازی، زمان این ساخت و سازها به سرعت انجام می‌شود. از جهتی، در اجرای سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF)، باید به نکاتی مانند کیفیت اجرا و انطباق جزئیات توجه شود، که این امور نیز باعث سریع شدن روند اجرای ساخت و ساز می‌شوند. از آنجایی که سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF) در کارخانجات تولید شده و بر اساس کیفیت محصول و اجزای آن کنترل می‌شود، پس یک مورد بسیار عالی جهت کاهش زمان ساخت و ساز و سرعت بخشیدن به این روند استفاده از سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF) می‌باشد.
سازه ال اس اف

مزایای سازه‌های ال اس اف (LSF)

سازه‌های فولادی سبک وزن ال اس اف (LSF) دارای مزایایی مانند قابلیت اطمینان، تجهیزات قوی، اجرای سریع و غیره می‌باشند. این مزایا باعث جلوگیری از اثرات مخرب بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان می‌شود.

دیدگاه استفاده از سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF) در بلند مدت بسیار به چشم می‌خورد. به نحوی که استفاده از سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF) در دراز مدت، باعث کاهش خطرات جزئی و کلی ساختمان می‌شود و نیاز افراد برای استوار ساختن سازمان در برابر بلایای طبیعی را کاهش می‌دهد. از این رو هزینه ای که صرف ساخت و ساز با استفاده از سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF) می‌شود، در واقع یک پس انداز در برابر اثرات مخرب بلایای طبیعی به شمار می‌آید.
سازه ال اس اف

عملکرد سازه‌های ال اس اف (LSF)

سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF)، وزنی که را که متحمل می‌شوند، بر روی کلیه دیوارها و ستون‌های ساختمان تقسیم می‌نمایند و این باعث کاهش انرژی وارد شده به ساختمان می‌شود. در واقع اگر یک دیوار یا ستون وزنی را متحمل شود، در این سازه‌ها این وزن بین دیگر دیوارها و ستون‌های ساختمان تقسیم می‌شود و باعث کاهش اثرات مخرب آن انرژی می‌شود.

این ایده بخاطر استفاده از سازه‌های فولادی به هم پیوسته می‌باشد و باعث افزایش استفاده از سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF) شده است. سازه‌های سبک وزن ال اس اف (LSF) شامل اعضای فولادی سی اس اف (CSF) می‌باشد، که از سال 1964 وارد صنعت ساختمان سازی شده است.
سازه ویلایی سبک lsf

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.